De eerste week in Engeland! / 23-27 Januari

8 februari 2019 - Coventry, Verenigd Koninkrijk

Dag 1 (23-01) - Daar gaan we!

Vandaag was het dan zover. Twee dagen later dan gepland, maar inmiddels type ik dit vanuit mijn "studio" in Coventry (Engeland). De komende 4 maanden ben ik hier te vinden voor mijn minor!

Net als veel anderen, zal ook ik proberen een blog bij te houden tijdens mijn periode hier. Het zullen geen verhalen zijn van hoge kwaliteit, maar ik ben dan ook geen schrijfster. Ook zul je mij vast en zeker op spellingsfouten betrappen, maar ach iedereen maakt wel eens fouten.

Terug naar vanochtend toen de lange reis ging beginnen. Nu zul je misschien wel denken.. Lange reis? Engeland? Dat is toch maar een uurtje vliegen?

Ja dat klopt. Maar door mijn vliegangst stap ik voorlopig het vliegtuig niet meer in, dus besloot ik om met de trein te reizen. Ik ben met de auto naar Zwolle gebracht en vanaf daar heb ik de trein gepakt naar Schiphol Airport waar ik vervolgens ben overgestapt op de Thalys naar Brussel. Vanaf Brussel ben ik met de Eurostar naar Londen st Pancras afgereisd. Vanaf daar was het een kleine 10 minuten lopen naar London Euston Station waar ik de trein kon pakken naar Coventry. Eenmaal aangekomen in Coventry heb ik de taxi gepakt naar het appartementen complex. Al met al heb ik er toch 12 uur over gedaan om hier te komen, maar het voelde zeker als minder!

Eenmaal (blij en toch wel een beetje vermoeid) aangekomen in mijn kamer, zag ik tot mijn verbazing alleen een matras liggen op het bed. Dit hadden ze mij alleen niet verteld van te voren en stond ook nergens beschreven op de site. Op het moment dat ik mij al had neergelegd bij het feit dat ik zonder deken en kussen zou moeten slapen kwam ik erachter dat er een Ikea 500 meter verderop zit. Google Maps opgestart, en dus zo snel mogelijk naar de Ikea gelopen. Na een paar keer verkeerd te zijn gelopen, een kleine 10 minuten voor sluitingstijd aangekomen bij de winkel. Tja, vind dan de juiste verdieping nog maar eens haha. Uiteindelijk gelukt een weg door het doolhof te vinden en al rennend gewoon gegrepen wat ik kon vinden voor de eerste nacht. Gelukkig een kussen en een deken gevonden. Zonder hoes, maar dat komt morgen wel.

Waarom Engeland?

Zoals ik al eerder benoemde heb ik vliegangst en daardoor had ik mij eigenlijk veel opties qua landen ontnomen. Toch wilde ik graag nog een keer naar het buitenland omdat mijn ervaring in Malta bijna 3 jaar geleden heeeel goed is bevallen. Daarom heb ik gekeken naar landen die makkelijk te doen zijn met het openbaar vervoer en zo ben ik dus uiteindelijk bij Engeland gekomen. Coventry wel te verstaan. Met meer dan 370.000 inwoners de op 8 na grootste stad van Engeland. Met de trein is het 20 minuten naar Birmingham en iets meer dan een uur naar Londen. Ik zal daar dus vast regelmatig te vinden zijn!

Dag 2 - Uitstapje naar de Ikea en de supermarkt

De eerste 2 dagen les heb ik gemist, en vandaag was ik toevallig vrij. Dit kwam mij heel goed uit aangezien ik mijn tijd wel kon gebruiken om de verdere inkopen te doen bij de Ikea en de supermarkt. Niet alleen was er geen deken en kussen aanwezig, maar buiten het meubilair om stond er dus helemaal niks. Borden, pannen, glazen, bestek etc. kon ik allemaal zelf nog kopen. En jawel.. ook een wc borstel kon ik zelf aanschaffen en er lag zelfs nog geen velletje toiletpapier in de badkamer. Dit resulteerde in een middag vullend programma waardoor de dag zo voorbij was.

Dag 3 - Eerste dag op school

Vandaag had ik mijn eerste les. De les begon om 9 uur, maar ik moest daarvoor nog wel wat dingen regelen. Zo moest ik mijn studentkaart nog ophalen en uitzoeken waar ik precies les had. De school bestaat namelijk uit meer dan 20 verschillende gebouwen. Voor eigenlijk elke faculteit een ander gebouw. Inmiddels weet ik dat ik voornamelijk in 1 gebouw les zal hebben met soms een andere les in het gebouw er tegenover. Om de schoolgebouwen in te komen heb je je studentenpas nodig en ook binnen zijn er in de verschillende gangen en verdiepingen ook deuren die je alleen kunt openen met je studentenpas. Ook zijn er in de lokalen punten waar je je pas voor moet houden bij binnenkomst om jezelf eigenlijk een soort van in te checken. Dat is wel even wennen, want in Nederland kan iedereen gewoon het gebouw inlopen. De heenweg ben ik met de bus naar school gegaan omdat ik zeker wilde weten dat ik op tijd zou komen, maar de terugweg ben ik gaan lopen. Inmiddels weet ik de snelste route en loop ik elke dag naar school. Als ik gewoon lekker doorloop ben ik er ook binnen een kwartiertje dus dat is prima te doen. Zo scheelt het weer in de kosten én krijg ik natuurlijk wat beweging wat zeker geen kwaad kan. Het gevaar is wel dat ik elke dag dwars door het winkelcentrum loop, wat kan resulteren in onnodige aankopen. Niet aan toegeven dus, maar mij kennende zal dat nog een hele opgave worden haha.

De les die ik vandaag had stelde nog niet zoveel voor. Het was gewoon een introductie les waarin werd verteld wat ze van ons verwachten en wat we aan moeten leveren aan het einde van het semester. Wel kwam ik gelijk in contact met 3 jongens uit Portugal die hier de gehele opleiding volgen. Zij hebben mij gelukkig meteen goed geholpen met wat dingetjes die ik nog moest regelen.

Hier kennen ze geen minors zoals wij die hebben in Nederland. Ik had daarom de optie om 3 vakken te kiezen uit een hele lijst met vakken van verschillende opleidingen. Omdat ik opzoek was naar vakken waar er vooral op de praktijk gericht werd heb ik uiteindelijk 2 vakken gekozen van de opleiding Media Productie en 1 vak van de opleiding Journalisme. Van elk vak heb ik 1 keer in de week een dag les, dus ik heb 2 dagen in de week vrij.

Dag 4, 5 & 6 - Netflix, Ikea, Ikea en nog eens Ikea

De schooldag was kort, wat betekende dat ik vrijdag om 12:00 ook al meteen weer weekend had. Zeker niet verkeerd want ik had nog genoeg dingen die ik moest halen of omruilen bij de Ikea. In de eerste 4 dagen dat ik hier ben, ben ik ook al 4 keer naar de Ikea geweest. Mede doordat ik het voor elkaar kreeg om tot 2 keer toe de verkeerde pannen te kopen. Ik weet de weg daar nu dan ook al aardig goed te vinden. Ook heb ik nog verschillende keren wat boodschappen gehaald omdat ik niet zoveel in 1 keer mee kan nemen. Het water kun je hier absoluut niet drinken uit de kraan dus helaas moet ik dat wel steeds meenemen uit de winkel. Gelukkig zit er een supermarkt tegenover de Ikea en ben ik er met een dikke 5 minuten lopen. Het bijzondere is wel dat de supermarkt voor zeker 80% bestaat uit diepvriezen. Het is dus nog even goed uitzoeken wat ik hier ga eten steeds. Even kijken of er toevallig nog een supermarkt in de buurt is misschien.

Ook heb ik de stad een beetje verkend en ben ik het winkelcentrum doorgelopen. Die zit achter de supermarkt dus in een kleine 10 minuten ben ik er al. Niet helemaal wat ik verwacht had misschien aangezien het merendeel overdekt is. Geen gezellige winkelstraat dus, maar genoeg winkels waar je voor van alles en nog wat terecht kunt. Verder heb ik vooral lekker niks gedaan en heb ik sinds lange tijd de series die ik keek op Netflix weer opgepakt (lees: helemaal uitgekeken).

Tot zo ver het verhaal van de eerste dagen hier! Vanaf nu zal ik de verhalen gewoon beginnen op maandag en eindigen op zondag. Voor mijzelf wat makkelijker. Dit was dus week 1!